omai, ge moet is gaan zien naar de ex-examenvragen van microbiologie. Ik hoop dat de echte examenvragen der ni gaat uitzien als nen hoop gekribbel op een bladje (volgens mij staan der zelf wa ventjes bij getekend)
Geen paniek. De examens zijn netjes geprint. Die krabbels zijn scans van een uitleg die ik ooit eens tussen de soep en de patatten aan een paar van jullie voorgangers gegeven heb. Om de een of de andere reden vonden ze het toen nodig om dat verder te verspreiden. Tip - smijt dat bestand van de webstek. En hoor eens bij de 3de ba Bio-ingenieur, die hebben al examen gehad.
Het examen is een lachertje, als je weet wat er in je cursus staat.
Hij heeft bij ons gevraagd: Zo een oefeningtje van die selectieve bodems, niet echt om over naar huis te schrijven dus. en mapping het hele proces hoe en wat en waarom.
als 2de vraag hadden we oftewel een indentificatieprobleem: geef de methoden om de microorganismen in een biofilm van een schip te indentificeren.
en de anderen hadden een vraag in verband met een mogelijk classificatiesysteem voor bacteriofagen.
Zo dit waren de vragen, je kan altijd nog het boek "Brock " ofzoiets in de bib gaan halen. hier is eigenlijk de cursus uit vertaald. dusja
Examen microbiologie van dit jaar:- Biofilm in balasttank van schip, hoe onderzoeken? De verschillende stappen en methodes- Mapping van genen, met speciaal geval: als je grafiek bekijkt komen twee genen samen voor. Leg uit alles over mapping experiment en bepaal HFR en H- bacterie Geef ook mogelijke verklaringen voor de overlap: een eiwit met twee functie, te dicht bij elkaar, ...- Bacteriofagen: indeling, hoe infecteren enz...
Het examen is een lachertje, als je weet wat er in je cursus staat.
Heb ik nu ooit anders beweerd ? Als ik me niet vergis, heb ik zelfs de meeste typevragen tijdens de les "verraden". In ieder geval, ja, jullie bronnen kloppen, dat waren de vragen. Of 'lezen' voldoende is, betwijfel ik. Hou het bij lezen en begrijpen wat er staat. Ik blijf er trouwens bij dat als je de algemene principes kent, er even veel blijft hangen van mijn cursus dan van een tekst die je klakkeloos kan opzeggen op het examen.
En verder heb ik nog nooit een student opgegeten (ook al denken sommigen daar misschien anders over) en is het examen Microbiologie voor de overgrote meerderheid van de studenten een bevredigende ervaring. Die je aan den lijve mag ondervinden op 1 en 2 februari.
Vraagje, heeft iemand bij dien gene mapping grafiek toevallig opgeschreven waarom de genen die later overgedragen worden op een lager niveau afvlakken qua aantal kolonies, want daar laten zowel m'n eigen nota's (mea culpa ) als de Voet&Voet me in de steek
__________________
Anatidaephobia: The fear that somewhere, somehow, a duck is watching you...
was da ni zoiet van da na 30 min die conjugatie zoiezo is afgelopen, dus als die genen dan later worden overgedragen gaan die binnen die 30 min ni heel die conjugatie hebben kunnen doorgaan dus zal da op een lager niveau afvlakken
pff die gelukzakken die 7 dagen hebben voor microbio...
Onder de rubriek "er wordt enkel geëxamineerd over wat gedoceerd is"... Dien Engelstaligen tekst over microbiële ecologie... Kem dien is doorgenomen... Kloptet da we enkel hoofdstuk 24 in de les emme gezien?
Voor degenen die nog angstvallig en soms lusteloos liggen blokken: de examenvragen van vanmiddag:
- uiteraard een mappingexperiment - hoe ziet de ideale groeicurve eruit? tekenen en uitleggen, ook groeicurves tekenen van escherichia coli, ne staphylococcus en ne clostridium voor 3 verschillende methodes: CFU, telkamers en spectrofotometer - definieer bacteriesoort
en hij heeft inderdaad niemand op gegeten, of toch niet dat ik weet...
nota aan mezelf: denk helder, en dat doe ik nu, en dan zit er wel iets in uwen uitleg in :p doch blijft elke reden goe om jouw te negeren waar heb je nog opvallende margi-berichten gepost dan?